Kodėl verta pačiam rūpintis savo BMW
Žinote, kas yra tikrai įdomu? Daugelis BMW savininkų mano, kad jų automobilis – tai kažkas neįtikėtinai sudėtingo, ko geriau neliesti be oficialaus serviso pagalbos. Tačiau realybė visai kitokia. Taip, BMW yra inžinerinis šedevras, bet tai nereiškia, kad negalite patys atlikti daugelio techninės priežiūros darbų.
Pirmiausia, sutaupysite tikrai nemažai pinigų. Oficialūs servisai už darbo valandą gali prašyti nuo 60 iki 120 eurų, o kartais ir daugiau. Jei kalbame apie paprastą stabdžių kaladėlių keitimą, kuris užtrunka gal valandą ar pusantros, tai jau skaičiuojate patys. O dalys? Pirkdami jas patys, dažnai sutaupysite 30-50 procentų, palyginti su tuo, ką mokėtumėte servise.
Be to, yra dar vienas aspektas, apie kurį retai kas kalba – jūs tikrai geriau pažįsite savo automobilį. Suprasite, kaip jis veikia, ką reiškia tie garsai, kodėl taip reaguoja. Tai tarsi santykiai – kuo geriau pažįsti, tuo geriau supranti.
Kokias dalis galite keisti patys be baimės
Pradėkime nuo to, kas tikrai paprasta ir neturėtų kelti jokių problemų net pradedantiesiems. Oro filtras – tai tikriausiai pats paprasčiausias dalykas. Daugelyje BMW modelių jį pakeisti užtrunka vos 5-10 minučių. Atidaryti dėžutę, išimti seną, įdėti naują. Jokių specialių įrankių nereikia.
Salono filtras – dar vienas kandidatas. Paprastai jis būna po pirštinių dėžute arba po variklio gaubtu. Keiskite jį kas 15-20 tūkstančių kilometrų, ypač jei dažnai važinėjate dulkėtais keliais ar mieste. Pastebėsite skirtumą – oras salone bus švaresnis, o kondicionierius veiks efektyviau.
Stabdžių kaladėlės – čia jau reikia šiek tiek daugiau drąsos, bet tai vis dar įmanoma. Jums reikės kelių paprastų įrankių: domkrato, ratų rakto, galbūt specialaus stūmoklio kaladėlėms suspausti. Svarbu tik žinoti, kad priekinės ir galinės kaladėlės keičiamos skirtingai, o kai kuriuose modeliuose reikia kompiuteriu atjungti elektroninį rankinio stabdžio režimą.
Akumuliatorius – taip, net ir jį galite keisti patys. Tik atminkite, kad naujesnėse BMW reikia užregistruoti naują akumuliatorių per diagnostikos įrangą, kad automobilio kompiuteris žinotų apie pakeitimą ir tinkamai reguliuotų įkrovimą.
Kur ieškoti tinkamų dalių ir kaip nesuklysti
Štai čia prasideda tikrasis iššūkis. BMW dalys – tai tikras džiunglių pasaulis. Turite originalias dalis su BMW logotipu, turite OEM (Original Equipment Manufacturer) dalis, kurias gamina tie patys gamintojai, bet be BMW ženklo, ir turite aftermarket dalis – tai visko po truputį.
Originalioms dalims naudokite RealOEM arba BMW ETK katalogus. Tai oficialūs BMW dalių katalogai, kur rasite tikslų dalies numerį pagal savo automobilio VIN kodą. Įvedate savo VIN, pasirenkate sistemą (pavyzdžiui, stabdžiai, variklis, pakaba), ir matote visas dalis su jų numeriais ir schemas, kur jos montuojamos.
Kai turite dalies numerį, prasideda medžioklė. Nebūtinai pirkite iš oficialaus BMW dalių skyriaus – jie dažniausiai brangiausi. Patikrinkite šiuos šaltinius:
FCP Euro – puikus pasirinkimas, ypač jei ieškote kokybės už protingą kainą. Jie siūlo neribotą garantiją daugeliui dalių.
Pelican Parts – dar vienas patikimas tiekėjas su plačiu asortimentu ir gerais aprašymais.
Turner Motorsport – jei norite kažko geresnio nei originalas, čia rasite performance dalis.
Lietuviški internetiniai parduotuvės taip pat vertos dėmesio – dažnai jie turi sandėlius Europoje ir pristatymas būna greitas. Tik būtinai patikrinkite atsiliepimus ir įsitikinkite, kad tai ne kažkokia vienos dienos parduotuvė.
Įrankiai, be kurių neišsiversite
Gerai, turite dalis, bet kaip jas sumontuosite? Čia reikia investuoti į įrankius. Nebijokite – nereikia pirkti visko iš karto už tūkstančius eurų. Pradėkite nuo pagrindų.
Kokybiškas lizdų rinkinys – tai jūsų geriausias draugas. BMW mėgsta Torx varžtus, taigi įsigykite gerą Torx lizdų rinkinį. Taip pat reikės įprastų šešiakampių lizdų nuo 8mm iki 24mm. Nepirkite pigių Kinijos rinkinių iš supermarketo – jie sulos pirmą kartą, kai reikės atsukti kietai prisukta varžtą.
Domkratas ir stovai – saugumas pirmiausia. Niekada, girdite, NIEKADA nedirbkite po automobiliu, kuris stovi tik ant domkrato. Visada naudokite stovus. Jūsų gyvybė verta daugiau nei 50 eurų, kuriuos kainuoja stovų pora.
Dinamometrinis raktas – jei keičiate svarbias dalis (stabdžiai, pakaba, ratai), šis įrankis būtinas. Varžtai turi būti prisukti tiksliai nurodytu momentu. Per silpnai – gali atsilaisvinti, per stipriai – gali nutrūkti arba sugadinti sriegius.
Diagnostikos įranga – čia galite rinktis. Paprasčiausias OBD2 skaitytuvas kainuoja apie 20-30 eurų ir leis nuskaityti klaidas. Bet jei norite daugiau funkcijų (kodavimas, registravimas, servisų nustatymas), žiūrėkite į Carly, BimmerLink arba INPA su K+DCAN kabeliu.
Kaip suprasti, kad laikas keisti konkrečią dalį
Automobilis jums pats pasakys, ko jam reikia – tik reikia mokėti klausytis. Stabdžių kaladėlės, pavyzdžiui, pradės cypti, kai susidėvės. Tai specialus metalo indikatorius, kuris liečiasi į diską ir daro nemalonu garsą. Tai ne gedimas – tai perspėjimas. Ignoruojate jį – greitai reikės keisti ne tik kaladėles, bet ir diskus, o tai jau kainuoja gerokai daugiau.
Pakaba – jei automobilis pradeda „šokti” per duobutes, blogai laiko kelią posūkiuose arba girdite dunkčiojimą važiuodami per nelygius kelius, laikas tikrinti amortizatorius ir pakabos elementus. Paprastas testas: stipriai paspauskite automobilio kampą žemyn ir paleiskite. Jei automobilis atšoka daugiau nei vieną kartą, amortizatoriai tikriausiai jau pavargę.
Variklio alyva – čia ne apie keitimą namuose (nors ir tai įmanoma), bet apie stebėjimą. BMW mėgsta „valgyti” alyvą, ypač senesni modeliai. Tikrinkite lygį kas 1000 km. Jei lygis krenta greitai, gali būti problemų su stūmoklio žiedais arba vožtuvų sandarinimais.
Aušinimo sistema – jei temperatūros matuoklis pradeda šokinėti arba matote baltus dūmus iš išmetimo, tikrinkite aušinimo sistemą. Termostatas, vandens siurblys, žarnelės – visa tai susidėvi. Geriau pakeisti profilaktiškai nei laukti, kol variklis perkaista kelyje.
Dažniausios klaidos ir kaip jų išvengti
Žinote, kas juokingiausia? Daugelis žmonių sugadina daugiau, bandydami sutaisyti, nei buvo sugadinta iš pradžių. Ir tai visiškai normalu, jei mokotės. Bet galite išvengti kai kurių klasikinių klaidų.
Klaida Nr. 1: Nusipirkti ne tas dalis. Taip, tai nutinka dažniau nei manote. BMW per metus gali keisti dalis net tam pačiam modeliui. Todėl visada tikrinkite pagal VIN kodą, o ne tik pagal modelį ir metus. E46 330i iš 2001 metų gali turėti skirtingas dalis nei tas pats modelis iš 2005-ųjų.
Klaida Nr. 2: Pamiršti atjungti akumuliatorių. Kai dirbate su elektros sistema, airbag’ais ar bet kuo, kas turi elektrines jungtis, atjunkite minusinį akumuliatoriaus gnybtą. Palaukite bent 15 minučių prieš pradėdami darbą. Taip išvengsite trumpųjų jungimų ir netikėtų airbag’ų išsiskleidimų.
Klaida Nr. 3: Naudoti netinkamus įrankius. Bandymas atsukti Torx varžtą su plokščiu atsuktuvu – tai kelias į pragarą. Sugadinsite varžtą, tada reikės gręžti, tada keiksite viską ir visus. Investuokite į tinkamus įrankius.
Klaida Nr. 4: Nedaryt nuotraukų prieš išardant. Rimtai, fotografuokite kiekvieną žingsnį. Kaip buvo prijungtos žarnelės? Kokia tvarka buvo varžtai? Kur ėjo tas laidų pluoštas? Po savaitės tikrai neprisiminsit.
Kada vis dėlto verta kreiptis į profesionalus
Būkime sąžiningi – ne viską verta daryti patiems. Yra darbų, kurie reikalauja specialios įrangos, žinių arba tiesiog nėra verti rizikos.
Paskirstymo diržo keitimas – teoriškai galite patys, bet praktiškai tai sudėtingas darbas, reikalaujantis specialių įrankių veleno fiksavimui ir tikslaus sureguliavimo. Klaida čia gali kainuoti naują variklį. Jei neturite patirties, geriau mokėkite profesionalams.
Transmisijos remontas – čia jau rimtas verslas. Automatinės transmisijos yra sudėtingos, pilnos smulkių dalių ir reikalauja specifinių žinių. Nebent turite atskirą garažą ir mėgstate iššūkius, palikite tai specialistams.
Oro pagalvių sistema – žaisti su airbag’ais nėra gera idėja, jei nežinote, ką darote. Neteisingas išjungimas gali sukelti išsiskleidimą, o tai ne tik baugu, bet ir brangu.
Variklio kapitalis remontas – jei variklis reikalauja rimto remonto (stūmokliai, guoliai, galvutė), tai jau tikrai ne garažo projektas pradedantiesiems. Čia reikia specialių įrankių, matavimo prietaisų ir patirties.
Tačiau štai kas svarbu: net jei nedirbsite patys, žinojimas, kaip viskas veikia, padės jums bendrauti su mechanikais. Suprasite, ar jie sąžiningai dirba, ar bando „parduoti” nereikalingų paslaugų. Galėsite pirkti dalis patys ir atvežti jas į servisą – daugelis mažesnių servisų sutinka dirbti su klientų dalimis.
Jūsų garažas – tai investicija į laisvę ir taupymą
Žiūrėkite į tai kaip į kelionę. Pirmą kartą keičiant oro filtrą gali užtrukti pusvalandį ir kelias klausimai Google’ui. Bet antrą kartą jau žinosite, ką darote. Po metų jau būsite tas žmogus, pas kurį draugai važiuoja pasitarti dėl savo BMW.
Finansiškai tai irgi apsimoka. Jei per metus sutaupysite bent 500-1000 eurų ant techninės priežiūros (o tai labai realu), per kelerius metus tai virsta rimta suma. Už tuos pinigus galite įsigyti geresnių įrankių, kurie tarnaus visą gyvenimą, arba tiesiog pasilepinti savaitgalio išvyka.
Bet svarbiausia – tai jausmas. Jausmas, kai pats padarei, kai žinai, kad tavo automobilis yra tvarkoje ne todėl, kad kažkas tau taip pasakė, bet todėl, kad pats viską patikrinai. Kai važiuoji keliu ir žinai, kad tos stabdžių kaladėlės, kurias pats įdėjai, veikia puikiai. Kad ta alyva, kurią pats įpylei, yra tikrai gera, o ne kažkokia pigesnė alternatyva.
BMW nėra tik automobilis – tai inžinerijos menas. Ir kai pats pradedi jį liesti, suprasti, kaip viskas veikia, tas menas tampa dar vertingesnis. Taigi nebijokite susitepti rankų. Įsigykite tinkamus įrankius, skirkite laiko mokytis, ir jūsų BMW tarnaus jums ilgai ir patikimai. O jūs sutaupysite pinigų ir įgysite įgūdžių, kurie pravers visą gyvenimą.


